De Venus van Milo

Saskia Wellens0 Comments

Overview

De leerlingen buigen zich, bv. n.a.v. een studiereis naar Parijs, over het beroemde beeld “De Venus van Milo”. Deels via lectuur van een artikel (partim) maar vooral via gerichte vragen vraag je henworden om gericht te surfen op het internet. Deze uitdieping zal hen niet alleen doen inzien dat het beeldhouwwerk door de eeuwen heen op diverse terreinen kunstenaars heeft geïnspireerd en nog steeds inspireert, maar bovendien doen kennismaken met diverse belangrijke kunststromingen. Ze leren ook op een juiste manier een bron te vermelden.

Description

  • De leerlingen zoeken informatie over welbepaalde aspecten over de Venus van Milo (via een vragenblad van de leerkracht –  over de
    identificatie van het beeld/naamvan het beeld etc) via bijv.https://www.eisma.nl/edumedia/upload/files/Palladion_Opdrachtenboek_Hoofdstuk12.pdf
    Ze dienen zich de vraag te stellen waarom dit in het Louvre een topattractie is (http://www.louvre.fr/) en informatie te zoeken over de typische eigenschappen van hellenistische  beeldhouwwerken.
  • Ze zoeken info op over de geboorte van Venus; daarna bekijken ze het  schilderij van Sandro Botticelli op
    http://www.artsalonholland.nl/meesterwerken/de-geboorte-van-venus-botticelli
  • Ze moeten gelijkenissen op sommen tussen de Venus van Botticelli , de “Venus van Milo” en de “Venus Pudica”
  • Ze moeten een voorbeeld van reclame zoeken waarbij de Venus van Milo gebruikt wordt en na gaan waarom precies voor dit beeld wellicht
    werd gekozen
  • Ze kunnen ook eventueel de Venus van Milo van Salvador Dali bestuderen (+ informatie over Dali + kunstperiode te zoeken) en de symboliek van dit kunstwerk
    bespreken (http://surrealismeopdepabo.jimdo.com/beeldende-vorming/beelden/)
  • via (http://www.stilus.nl/gedicht/) gaan ze na hoe Drs. P in zijn gedicht over de Venus van Milo zich concreet heeft laten inspireren
    door het antieke beeld
  • tot slot zoeken ze via http://www.stilus.nl/cartoons/ een cartoon  waarin de Venus van Milo voorkomt en analyseren ze die cartoon
  • De leerlingen moeten steeds op juiste manier nieuwe bronnen vermelden

What do I need?

  • Internet: Ja
  • Hardware: pc

ICT Level and Target Group

  • ICT level: Makkelijk
  • Target group: Tweede graad

Lesson Author

Lesson Topics

Dit bericht is ook beschikbaar in het: Engels Frans Duits